inspiratie

Inspiratie, wat is dat eigenlijk?

Volgens Van Dale betekent inspiratie “bezieling”. Synoniem aan ‘inspiratie’ zijn: “ingeving, bevlogenheid, bezieling, inblazing, ingeving, inademing, inval” (www. synoniemen.net).

Betekent dat dat inspiratie altijd iets met je doet, je raakt? Wijst het voorzetsel 'in-' erop dat inspiratie van buiten naar binnen gericht is of kan inspiratie ook al binnen zijn? Komt inspiratie spontaan of zoek je het op? 
Heb je inspiratie nodig vóórdat je gaat maken? Of kan inspiratie ook tijdens het werken ontstaan? Komt inspiratie tot je door taal of kan het ook iets zijn dat niet in woorden te vangen is? 

Inspiratie binnen een artistiek maakproces

Wat kunnen kunstenaars ons vertellen over het opdoen van inspiratie? 

Kunstenaar Jasper Krabbé vertelt ons in Atelier Krabbé dat zijn ideeën meestal bij tekening beginnen en dat bijna alles wat visueel is voor hem een inspiratiebron kan zijn. Daarnaast zijn verhalen of delen daarvan een bron van inspiratie voor hem, schrijft hij in zijn boek.


Op Arttube zijn 3 filmpjes te vinden waarin kunstenaars vertellen hoe andere kunstenaars hen (onbewust) hebben geïnspireerd. Daarnaast komt naar voren dat inspiratie onbewust plaats kan vinden en soms pas achteraf te benoemen is.


Op de website van kunstenkunstenaar vind je tips voor kunstenaars zonder inspiratie.


In hun boek ‘Iets maken’ beschrijven Heidi Muijen en Louis van Marissing 3 typen makers:

  • De Speler gaat meteen aan de slag. Tijdens het maken ontstaat er iets waar vaak geen woorden aan gegeven kunnen worden. 
  • De Ziener heeft vooraf een plan. Tijdens het werken zal er een balans ontstaan tussen het plan vooraf en de realiteit van dat wat er ontstaat. 
  • De Verzamelaar verzamelt en ordent ervaringen en materialen. Tijdens het zoeken, vinden en bekijken komt hij in de stemming om te maken. Hij heeft vaak een lange tijd nodig voordat het eigenlijke maken kan beginnen. 

Welk type maker ben jij? 

Wat vertelt dat over de manier waarop jij op inspiratie komt? 


Mogelijke inspiratiebronnen: eerder eigen werk, het zien van andere kunst (af en onaf), andere kunstenaars, wandelen, natuur, lezen, troep, verzamelingen materiaal, ervaringen, het spelende, de onschuld, het bezoeken van musea en tentoonstellingen, diepere gevoelens, dingen uit het dagelijks leven, een gesprek op straat, familie, het leven, het eigen proces, verveling, routine, land-art, sporen, patronen, het verlangen onderweg te zijn en nieuwe plekken te zien. (Uit: interviews met kunstenaars en kunsteducatoren in het kader van mijn onderzoek)


Inspiratie bij het maken van een kunsteducatieve activiteit.

Waar halen leerkrachten hun inspiratie voor de kunsteducatieve activiteiten vandaan?

Hoe ik zelf te werk ga, kun je vinden op mijn blog. Daarnaast ben ik samen met enkele collega’s begonnen aan een klein onderzoek naar verschillende manieren om op inspiratie te komen. Om zo te proberen om niet alleen via woord en beeld, maar ook op andere manieren op inspiratie te komen.

Een brainstorm in woord maken voordat we een activiteit gaan maken, dat doen we allemaal wel eens. Maar kunnen we ook op andere manieren inspiratie zoeken of vinden? Op welke manieren zou dat allemaal kunnen? 

In het boek ‘De kunst van het verdwalen’ schrijven Anne Graswinckel en Jeffrey Deelman het volgende over inspiratie vinden: “Inspiratie ligt overal… in onverwachte hoekjes, in onvoorziene gaatjes. Maar de beste inspiratie vind je in jezelf. Waar ga jij van gloeien?”


Verzamel, passend bij jouw thema-onderwerp:

  • 5 voorwerpen
  • 5 geluiden
  • 5 muziekfragmenten
  • 5 materialen
  • 5 bewegingen
  • 5 geuren
  • 5 kunstwerken

Als je dan inspiratie hebt, hoe houd je die vast? 

Daar heb ik een apart kamertje voor. Maar ik merk wel dat het vaak een grote chaos is. Ik moet er af en toe echt even voor gaan zitten om dat te ordenen en te zien wat ik nou heb. Dan ben ik ook op zoek naar wat voor waarde het dan eigenlijk heeft voor mij. Op het moment dat ik iets meeneem, dan vind ik het belangrijk. Maar heel vaak belandt het daarna voor een wat langere tijd dan weer in een doos of op een vensterbank. Dan moet ik mezelf er wel echt toe dwingen om te bevragen wat het nou met me doet zo’n voorwerp.

Kunstenaar en kunsteducator Diewertje Hoorn

Inspiratie bewaren, dat kan fysiek en digitaal. Het voordeel van digitaal/webbased is natuurlijk dat je je inspiratie-verzameling altijd en overal bij de hand kunt houden, aan kunt vullen of op kunt zoeken.

  • padlet
  • pinterest
  • poplet
  • in een digitale map (liefst toegankelijk vanaf je computer én telefoon)
  • de foto-app van je telefoon en maak daarin een map ‘inspiratie’ aan.

Hieronder ook mogelijke fysieke verzamelplekken:

  • Een deur of muur als verzamelwand / moodboard. Met washitape kun je op veel muren en deuren plakken zonder deze te beschadigen. Met touwtjes of washitape kun je verbanden leggen tussen je verschillende items op de wand. Hier een prikbord of magneetbord voor gebruiken kan natuurlijk ook.
  • Alle fysieke inspiratie die je hebt gevonden in een koffer of doos stoppen.
  • Een tafel of kast(plank) inrichten met je inspiratie in fysieke vorm.
  • Een mini-museum of ‘rariteitenkabinet’ maken van de inspirerende voorwerpen die je hebt verzameld.
  • Inspiratie verzamelen op papier in een map of plakboek (tekenen, schrijven, plakken)
  • Maak een inspiratie-foto-album.
Op welke manieren kun je nog meer bewaren?